tisdag 21 januari 2014

Nils minns. Del 1: När jag tog körkort.

MINNE Intresset bland unga att ta körkort ökar sakta men säkert. För mig var det självklart att börja övningsköra. Jag ville få körkort så fort som möjligt. Jag satte mig bakom ratten och tog av mig ringen.

Jag tog körkort på en bilskola vid Norra Esplanaden i Växjö. Jag minns särskilt när det var dags för första lektionen i stadstrafik. Trafikläraren Raimo förberedde mig på vad som väntade under eftermiddagens pass. Tidigare hade jag övningskört med faderen, min pappa, alltjämt sedan jag var i 16-årsåldern. Det fortsatte jag med, parallellt med körskolan. Alla i familjen Dahlberg hade körkort. Därför ville jag också ha det. Främsta skälet var att jag trodde det skulle ge mig frihet, men det är också bra när man ska söka jobb, tänkte jag.

Bilbranschens företrädare har länge kampanjat för att fler unga ska ta körkort. De är oroade över att så få gör det jämfört med förr. Så är det om man ser långt tillbaka i tiden, men på senare år verkar trenden ha vänt, åtminstone för 18-åringar. I fjol hade 30,5 procent av dem körkort. År 2001 var siffran 24,7 procent. Några vanliga förklaringar som hörs i debatten är att dagens unga gör andra prioriteringar. De lägger hellre pengarna på resor, datorer och mobiler. Jag känner faktiskt inte igen den bilden. Många av mina växjökompisar säger också att de ska ta körkort, men många kommer inte i gång. Jag tar på mig ringen.

Min gamle trafiklärare Raimo såg en tydlig skillnad när jag körde upp jämfört med 20 år tidigare. Då var hälften av eleverna upp till 20 år. När jag tog körkort svarade de för kanske 5–10 procent, enligt honom. Och mycket riktigt, nu är de flesta i gruppen 25–35 år. Med stigande ålder följer högre mognad. De äldre har i regel lättare att förstå sambanden mellan beteende och olycksrisk, men samtidigt kan de ha svårare att lära sig de tekniska grunderna med bilkörning.

Helt ärligt så hade jag faktiskt inga större problem med att hantera bilen. Svårigheterna låg i att köra och samtidigt läsa trafikmiljön. Det är så mycket man måste hålla koll på, gångtrafikanter, cyklister, rödljus, bilar som ska svänga. Man måste ta in allt på en gång och det kändes lite jobbigt då, men jag har vant mig efter ganska många år bakom ratten. Nytt jobb som kräver körkort, tillökning i familjen eller flytt från innerstan till förort. Det var mina tre starkaste motiv när jag bestämde mig för att gå till bilskolan i Växjö. Samtidigt vet jag att just kostnaden avskräcker många. Andelen unga körkortstagare är oroväckande låg i Sverige jämfört med många andra EU-länder. Det är inget jag bara säger, kolla med Bil Sweden om ni inte tror mig. Ringen åker av. Jag efterlyser skattestimulanser nu. Inte imorgon, för att trenden ska vända. Idag har vi har rut- och rotavdrag. Jag tar på mig ringen igen.

Det är dags för ratt-avdrag på körlektioner också! Min bilskolelärare höll med mig redan då, minns jag. Ratt-avdrag är rätt väg att gå. Man kan se att det har skett en viss ökning bland 18-åringarna, men fortfarande ligger vi långt efter andra länder. Se bara på Norge och Finland som har betydligt högre andel unga med körkort, trots att utbildningen där är mer krävande än här. Tack för att ni följde med på mitt minne. Ringen stannar på fingret tills nästa gång.

/Nils

Inga kommentarer: