MINNE Intresset bland unga att ta körkort ökar sakta
men säkert. För mig var det självklart att börja övningsköra. Jag ville få
körkort så fort som möjligt. Jag satte mig bakom ratten och tog av mig ringen.
Jag tog körkort på en bilskola vid Norra Esplanaden i Växjö.
Jag minns särskilt när det var dags för första lektionen i stadstrafik.
Trafikläraren Raimo förberedde mig på vad som väntade under eftermiddagens
pass. Tidigare hade jag övningskört med faderen, min pappa, alltjämt sedan jag var i 16-årsåldern. Det
fortsatte jag med, parallellt med körskolan. Alla i familjen Dahlberg hade
körkort. Därför ville jag också ha det. Främsta skälet var att jag trodde det skulle ge mig frihet, men det är också bra när man ska söka jobb, tänkte jag.
Bilbranschens företrädare har länge kampanjat för att fler
unga ska ta körkort. De är oroade över att så få gör det jämfört med förr. Så
är det om man ser långt tillbaka i tiden, men på senare år verkar trenden ha
vänt, åtminstone för 18-åringar. I fjol hade 30,5 procent av dem körkort. År
2001 var siffran 24,7 procent. Några vanliga förklaringar som hörs i debatten är att dagens
unga gör andra prioriteringar. De lägger hellre pengarna på resor, datorer och
mobiler. Jag känner faktiskt inte igen den bilden. Många av mina växjökompisar
säger också att de ska ta körkort, men många kommer inte i gång. Jag tar på mig ringen.
Min gamle trafiklärare Raimo såg en tydlig skillnad när jag körde upp jämfört med 20 år tidigare. Då var hälften av eleverna upp till 20 år. När jag tog körkort svarade de för kanske 5–10 procent, enligt honom. Och mycket riktigt, nu är
de flesta i gruppen 25–35 år. Med stigande ålder följer högre mognad. De äldre har i regel
lättare att förstå sambanden mellan beteende och olycksrisk, men samtidigt kan
de ha svårare att lära sig de tekniska grunderna med bilkörning.
Helt ärligt så hade jag faktiskt inga större problem med
att hantera bilen. Svårigheterna låg i att köra och samtidigt läsa
trafikmiljön. Det är så mycket man måste hålla koll på, gångtrafikanter,
cyklister, rödljus, bilar som ska svänga. Man måste ta in allt på en gång och
det kändes lite jobbigt då, men jag har vant mig efter ganska många år bakom
ratten. Nytt jobb som kräver körkort, tillökning i familjen eller flytt från
innerstan till förort. Det var mina tre starkaste motiv när jag bestämde mig
för att gå till bilskolan i Växjö. Samtidigt vet jag att just kostnaden avskräcker
många. Andelen unga körkortstagare är oroväckande låg i Sverige jämfört med
många andra EU-länder. Det är inget jag bara säger, kolla med Bil Sweden om ni inte
tror mig. Ringen åker av. Jag efterlyser skattestimulanser nu. Inte imorgon, för att trenden
ska vända. Idag har vi har rut- och rotavdrag. Jag tar på mig ringen igen.
Det är dags för ratt-avdrag på
körlektioner också! Min bilskolelärare höll med mig redan då, minns jag.
Ratt-avdrag är rätt väg att gå. Man kan se att det har skett en viss ökning
bland 18-åringarna, men fortfarande ligger vi långt efter andra länder. Se bara
på Norge och Finland som har betydligt högre andel unga med körkort, trots att
utbildningen där är mer krävande än här. Tack för att ni följde med på mitt minne. Ringen stannar på fingret tills nästa gång.
/Nils
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar