tisdag 21 februari 2012

AIK-Henke stor hjälte i sexpoängsmatchen

Undrar ni vart all is tagit vägen som för en vecka sedan låg tät över konungariket Sverige?

Det verkar som AIK-Henke tar hand om den. Solnasonen visade upp en enorm kyla med ett mål och en målgivande passning när den viktiga sexpoängsmatchen Halva Inne avgjordes.

– Jag känner mig trygg med de varianter jag gör, säger matchhjälten AIK-Henke till Kommunens blogg.

BROMMA Åtta skott krävdes det för att Kommunen skulle få göra den efterlängtade klättringen till en femteplats i tabellen. Det snyggaste stod AIK-Henke för.

– Jag har gjort den några gånger. Oftast blir det mål, men den var bättre än vanligt och jag lyckades hitta en lucka vid sidan om målvakten, säger AIK-Henke om det första av två mål han låg bakom.

Inspirationen har han hämtat av AIK:s gamle stjärna Kurt Hamrin.

– Han brukar väl göra den lite värre än mig kanske, men jag fick till den bra, ler Henke.

Filip Dalarn, Back-Kalle och David G missade sedan sina lägen innan AIK-Henke visade vägen igen.

– Den gick in, passingen till Mål-Pål alltså, jag har testat att passa honom en gång tidigare. Det var när vi spelade ihop förrförra säsongen tror jag.

Stim

AIK-Henke befinner sig i ett stim nu. Ett mål senast mot Bosphoros, fem mål på de senaste fem matcherna, flera målgivande passningar och han har klättrat till en andraplats i Kommunens interna skytteliga.

– Jo, det känns ganska bra faktiskt. Hela kedjan med Martin (boll, Reds Anm) och Mål (-Pål, Reds Anm) funkar bra och vi jobbar riktigt hårt, säger Henke.

Back-Kalle var annars en av matchens absolut bästa spelare trots att han inte fick sätta dit en pyts, dessutom blev han tilldelad en armbåge i sidan.

-Jag klarar mig nog, säger han efter matchen.

Och Martin bolls poängsvit håller i sig efter att han fick ett assistpoäng till AIK-Henkes 1–0-mål – fem raka matcher med poäng av Lindsdalssonen är det nu.

Med bara en förlust på de fem senaste matcherna och tre poäng mot Halva Inne tog Kommunen ett steg upp i tabellen.

– Det var ju jäkligt kul, det sa vi innan matchen att vi skulle sitta på femteplatsen efteråt. Och vi klarade av att ta poäng, nu ska vi se till att vara kvar där uppe så länge vi kan. Vi kommer vara jagade nu, säger David G i en snabb kommentar från omklädningsrummet.

Innan matchen var det dock många som tvivlade.

Precis innan uppvärmningen blev en lång frånvarolista längre när Dahlberg (försov sig) och Gaston (frånvarande) fick kasta in handdukarna.

– Det var lite manfall, vi fick spela helt utan avbytare. Men våra unga backar gör det fantastiskt bra. Det är bara att njuta av dem så länge de spelar i korpen, hyllar Martin boll.

"Mål-Pål blev Pål-i-Mål och sen Mål av Pål"

Nils Dahlbergs försovning gjorde att måltjuven Mål-Pål fick slängas in och göra debut i kassen i en halvlek.

En timme innan matchen fick Kommunens tf dataansvarige Filip Dalarn åka ut till Sveavägen för att fixa det nödvändiga övertalandet.

Samtidigt fick Back-Kalle stressa för att hinna i tid till tunnelbanan.

– De ringde vid halv nio, jag kom direkt från travet och var hos en polare. Jag var här 09.45, så det var bara att byta om. Jag hann inte tänka så mycket, det var bara ut och köra, säger han.

Mål-Pål fick 20 minuter i målet innan Martin boll tog över ”handskarna”. Väl ute på planen kunde Mål-Pål sätta 2-0 i matchens slutskede. Detta gjorde att Martin boll blev på ett sprudlande, vitsigt humör.

-Alltså man kan ju säga att Mål-Pål blev Pål-i-Mål för att sedan bli Mål av Pål, berättar en exalterad Martin boll efter matchen och skrattar.


/Klubbledningen

Inga kommentarer: