tisdag 8 april 2014

Årets Kommunalarbetare ”Sebbe” brinner för att vinna - då slår det gnistor på plan

TELEFONPLAN Ena sekunden leende, nästa sekund mörka ögon och rak mun.Kalmar Kommuns försvarsgigant Sebbe brinner för fotbollen och för att vinna. Det gör han ingen hemlighet av.– En försvarsspelare måste få vara emotionell, säger Sebbe.

Fyra gånger blev han utsedd till veckans kommunalarbetare under säsongen 2013-2014 och därmed är titeln som årets bäste ett faktum. Sebbe har gjort ännu en stark säsong i Kalmar Kommun som tyvärr tappade rejält i slutet av årets serie.
– Vi borde vunnit i år. Jag är besviken, kul att jag blev årets kommunalarbetare, men jag hade nästan hellre vunnit serien istället, Sebbe ler i mjugg och tar en sipp på sin kaffemugg.
Han är inte lagom och har inget behov av att vara alla till lags. Det har flera av Kommunbloggens utsända journalister fått erfara under säsongen.
– I samband med matcherna är jag på hugget och när jag inte gillar frågorna märks det. Eller, det är nog mer så att jag blir irriterad när journalisten inte lyssnar på mitt svar. Det är snarare det som gör mig irriterad, säger Sebbe.
– Jag skulle kunna stå och rabbla självklarheter och klyschor, men hur kul vore det, tillägger han.
Kommunens lagkapten Hallminho har kallat honom gnällig.
Ett något felvalt ord. Sebbe är många saker men inte gnällig. Däremot är han känslostyrd. Det innebär att han inte alltid är helt lätt att ha att göra med efter en förlust.
– Jag gillar inte att förlora. Det skäms jag inte för att säga. Det är för att vinna som jag håller på med det här, säger Sebbe .

Han skulle aldrig drömma om att gå in i Kalmar Kommuns omklädningsrum efter en förlust och säga att spelarna gjorde en bra match.
– Visst kan man ha gjort en bra match även om man förlorar, men det vill man inte höra direkt efteråt. Jag minns hur irriterad jag blev när jag spelade och en tränare kom in och sa så. När man sitter där, minuterna efter matchen, skiter man i hur man förlorade. Att man förlorade är det enda som räknas.
I och med att Kalmar Kommun var bortom hoppet om medalj inför sista matchen mot Skogås United var det fullt fokus på att fullfölja den fina traditionen i föreningen att vinna säsongens sista match. Något man lyckats med tio av totalt elva gånger.
Sebbe passade han på att spela tennis mot en av Kalmar Kommuns nyförvärv inför utomhussäsongen i Kristineberg, Danielsson.
– Jag måste hålla mig väl med honom, säger Sebbe med ett skratt.
Men även där finns gränser. Att låta Danielsson vinna var det inte tal om. En vinnarskalle förnekar sig aldrig.

Vill man höra Sebbes mjuka röst ska man prata med honom om Kalmar Kommuns berömda 83-generation. Den här säsongen har AIK.Henke, David g och målvakten Erik W blommat ut på allvar. AIK-Henke vann skytteligan för första gången någonsin, David G har inte bara varit en klippa i försvaret, han har gjort vackra mål och Wetter har räddat Kommunen flertalet gånger.
De är alla födda 83, har varit riktigt bra och blommat ut på allvar under 2013-2014.
– Att se hur en hel generation börjat ta för sig är inspirerande, det har varit en av säsongens stora höjdpunkter, säger Sebbe.
Han berättar om stoltheten han kände i bortamatchen mot Teljfors eget FK Ulven i februari. Kalmar Kommun åkte dit med en minst sagt underbemannad trupp men 83:orna klev ut på planen och storspelade. Kalmar Kommun vann med 7–1 efter hattrick av AIK-Henke, mål av David G och en omutbar Wetter i målet.
”Ett manfalligt Kalmar Kommun” har varit en av de vanligaste fraserna den här säsongen. De flesta skulle ha slitit sitt hår i förtvivlan och förbannat alla onda makter, men Sebbe är som sagt inte gnällig.
– Man måste helt enkelt gilla läget och göra det bästa av situationen. Spelarna har inte bett om att bli vara så här få i antalet eller själva orsakat skadan, säger Sebbe, men medger att när truppen varit så begränsad i storlek har han ibland oroat sig mer för skador än för förluster.
Kanske gillade de högre makterna att han inte gnällde, kanske spelade det ingen roll-

Det är enligt Sebbe den enkla förklaringen till varför Kalmar Kommun spelade säsongens bästa fotboll i inledningen. Hans egen roll i framgången tonar han ner.
– Jag minns en intervju med farsan i början på 80-talet där han fick frågan varför det gick så bra för hans lag. Hans svar var: ”För att jag har bra spelare i mitt lag. Det finns inte en målvaktsjävel som kan lyckas om han inte har bra spelare”. Bättre kan det inte sägas. Vi har många skickliga spelare i vårt lag. Det är därför vi var bra i början och tog hem sista matchen, säger Sebbe.
Vecka 17 börjar utomhussäsongen och Sebbe är redo.
I gröna gummistövlar och ivrigt tuggande på tuggummi ställer han sig till förfogande i backlinjen.

För att brinna och för att vinna.

/Kommunbloggen

Inga kommentarer: