fredag 20 april 2012

Nyförvärv ser fram emot säsongen

ASPUDDEN. Den ena är hämtad från skadelistan. Den andra tillbringade förra säsongen i Sydamerika. Tillsammans utgör Filip Ainouz och Erik Wetter två av Kalmar Kommuns nygamla "nyförvärv" inför säsongen.

- Det kommer att bli grymt, det kommer bli riktigt kul, säger Wetter.

Kalmar Kommun har efter förra säsongens slut genomfört en spelarrockad utan dess like. En spelare har lämnat medan en nygammal och en nysatsande bekantskap har tagit platsen. Filip och Erik har ett stort hål att fylla, men det är inget som oroar dem och de har snabbt blivit hemmastadda.

- Jag har endast fått bra intryck hittills, jag tycker om föreningen och staden. Allt känns rätt, säger Filip.

- Det är kanonkul och det är ett kanongäng jag hamnat i. De har tagit emot mig väl, menar Erik som snabbt kommit tillrätta i sin nygamla klubb.

Wetter tillbringade stora delar av förra säsongen i Sydamerika och Australien. Sett till hans storlek (192 centimeter, 70 kilo) så är det lätt att dra slutsatsen att han är en väldigt fysisk spelare. Det är något som han inte vill kännas vid.

- Nej, jag är en ganska ofysisk målvakt som städar framför mål. Jag spelar inte så fysiskt utan är mer av en smart spelare som spelar enkelt, säger Wetter.

Ainouz, som gör comeback i Kommunen, kommer närmast från skadelistan. En sejour som har haft betydande del i utvecklingen av hans spel.

- Den mentala biten har blivit bättre under skadesejouren, jag har tänkt ut att jag ska gå rakt på mål och skjuta från alla lägen. Spelet kommer bli väldigt rakt och man förväntas störta in framför mål, säger Filip.

Vanligtvis spelar Filip i försvaret men i år kommer han spela center mellan AIK-Henke och Nils Dahlberg. Det kanske slutar med en smärre succé och att han själv öser in mål och spelar fram Mål-Pål till många härliga pyttsar framåt. Mål-Pål har han förresten ett gott öga till.

- Jag älskar honom.

- Ser man min spelstil i stora drag så är jag finurlig framför mål, lite av en måltjuv. Jag gillar att komma med fart från kanten och smälla på, säger Filip som gärna ser sig själv som en av de som kan bidra mest poängmässigt.

- Det är där man syns och det är där jag är bra.

Båda två ser onekligen en ljus framtid med Kommunen, där en slutspelsplats under året är det främsta målet. Men det stannar inte där.

- Ska man ha höga mål så tycker jag att en slutspelsplats kan vara rimligt, säger Wetter.

Du tycker att ni har satt grunderna inför säsongen bra?

- Ja. Den som känner till Klubbledningen eller bara följer deras arbete kontinuerligt vet att de är mästare på omvänd psykologi, att flytta fokus från positivt till negativt och tvärtom.

Men Wetters utspel om en plats i slutspelet förvånar Filip Ainouz.

- Man började undra vad det var för budskap han vill ha ut nu. Är det så att han kan bli förbannad på oss om vi ligger trea efter några omgångar, säger Filip till Kommunens blogg.

Topp fyra-fem

Vad har du för förhoppningar?

- Min dröm är att vi ska vara topp fyra-fem och störa de absoluta toppklubbarna. Jag tycker att det finns potential i den här gruppen att bli ett topplag, men att det kanske inte blir så redan i år, säger Filip.

Jämn korpserie

Årets korpserie förväntas bli rekordjämn, fotbollsetablissemanget tippade Lokomotiv SJ som segrare före Samlaget och BitSoccer med Kommunen och GoExcellent som främsta utmanare. Spelarna var inne på samma kvartett, bara en gick på Wetters linje: Nils Dahlberg.

- Det är ingen stor hemlighet att jag gillar vårt anfallsspel. Och om Wetter sticker ut hakan så är jag den förste att haka på. Nu pratar alla om de fyra stora där uppe och Wetter kan slippa det snacket och jobba på i lugn och ro. Det tror jag kommer att gynna oss, säger Nils Dahlberg som väntas bli vårens stora behållning, med en utmärkt Gaston vid sin sida.

Sen finns det finns bara ett lag där spelarna kallar sin egen klubbledning paranoid, fumlig och berättar hur de brukar ramla in i taktiktavlan och slarva med domaravgiften.

Och en klubbledning som, mot alla odds, utser sitt eget lag till blivande mästare

Inför korpsäsongerna är Kalmar Kommun mästare - varje år.

- Ja, de har höga förväntningar på oss inför varje säsong, jag ber till Pascal Simpson för att vi ska lyckas i år, säger AIK-Henke och drar inte på smilbanden.


/Kommunens bloggredaktion

Inga kommentarer: