tisdag 4 februari 2014

Nils minns. Del 2: När jag konfirmerades.

MINNE Jag tar på mig ringen. Kyrkan har under en lång tid tappat konfirmander. För att vända trenden har man bland annat anlitat en reklambyrå för att locka med annorlunda inslag som multisport och spa. Men nu ska jag berätta när jag konfirmerades i Växjö stift. 

Ett nytt tilltal ska få unga att vilja studera Guds ord. Då gäller det att se till deras intressen. Gillar de golf eller fotboll, film eller språk så ska också konfirmationstiden innehålla det. I fotbollen kan man ge olika förutsättningar för spelet, spela med orättvisa regler som att ena laget inte får dricka, för att prova hur det känns. Eller fundera kring hur en fotboll tillverkas. I film är det rätt enkelt, många använder sig av kristna symboler och språk. Då kan man peka ut det och ge nya dimensioner åt filmen. När jag åkte på konfirmationsläger en sommar, var det för att jag var intresserad av religion och nyfiken på kristendomen och vad den kunde erbjuda. 

Jag ville veta vad det innebär att vara kristen. Jag gick i åttan på en av Växjös "finare" skolor och i några veckor bar det av till en gård i Bergslagen. Temat för lägret var multi­sport. Eftersom idrott redan då låg mig varmt om hjärtat lät det som en kul kombination. Det två veckor långa lägret visade sig också att innehålla bibelstudier, andakter och diskussioner med kristna teman – under minst 60 timmar, i enlighet med kyrkans riktlinjer. Det blev en bra helhet. Undervisning och tid att reflektera och sedan härja i skog och mark. Ta vara på livet. Jag tycker verkligen att multisportkonfirmationen ger en bra möjlighet att umgås med andra ungdomar på lika villkor. Själv såg jag mig redan då som lite av en mångidrottare, jag hade seglingen, fotbollen men också långdistanslöpning, vilket de andra konfirmanderna skulle bli varse att märka på lägret. 

Vi fick också paddla kanot, simma, orientera och cykla. Idrotten visade sig också ha en kristen aspekt. Bibelord placerades längs löpvägen, det verkade som att det alltid gick att hitta på något i sammanhanget. Jag tar av mig ringen, men bara tillfälligt. Vi talar ju om kropp, själ och ande. Och jag fick verkligen klart för mig att det här med kroppen är viktigt. Ringen är tillbaka.

Nu är det är sjunde året som multi­sportkonfirmation erbjuds i Sollentuna församling och lägret är alltid fullbokat. Uppskattningsvis väljer 90 procent av församlingens medlemmar ett lägeralternativ.
Under de senaste decennierna har antalet konfirmationer minskat stadigt. I början av 1970-talet konfirmerades drygt 80 procent av alla 15-åringar, vilket är den vanligaste åldern för konfirmation. I dag är andelen nere i 34 procent, motsvarande knappt 42 000 personer.


Som jag ser det har nog kyrkan har varit dåliga på att kommunicera vad konfirmationstiden är och kan vara. Om årets utökade kampanj kommer att locka fler visar sig först i höst då nästa kyrkoårs studier inleds. Kanske blir äventyrskonfirmationen en succé, eller så är det Fair trade-konfirmationen som lockar flest. Läger verkar i alla fall vara melodin. Multisport var riktigt bra för mig. Det hade inte varit så kul att bara ha en massa läsning.

/Nils

Inga kommentarer: