torsdag 20 februari 2014

Efter dubbelsegern: M.Bo hyllar AIK-Henkes målrekord

HAGSÄTRA/FARSTA Gamla meriter har sällan något värde. Inte när det handlar om sexpoängsmatcher i korpens Division 4A i alla fall. Ulven och BIRA BK må ha varit med sedan stenåldern, men Kalmar Kommun har nu tagit tolv poäng av tolv möjliga mot veterangängen.

Två bråkiga tillställningar på två veckor, men nu kan Kommunens manskap andas ut. Klara segrar och full pott mot Division 4A:s "griniga gubblag", två klubbar som båda drabbats av stora darren när man närmat sig den burgundyfärgade serietvåan. Först 3-0 mot bottenlaget BIRA BOIS och när domaren blåste av matchen i söndags vid 20.30-snåret hade Kommunen fått med sig tre till efter hela 7-1 mot ett mycket blekt Ulven.
– Vilken skitmatch. De spelade ungefär som vi gjort tidigare, backade hem och utnyttjade våra misstag, suckade Ulvens enda målskytt Pettersson, som hade en ständigt pågående verbal vendetta med domaren.
Det var mycket som saknades i Ulven denna kväll. Kanske framför allt "jävlar anamma". Flera av målen var dock magnifika. Sebbe langade in bollen i krysset och Nils gjorde ett fantastiskt frilägesmål och hängde bollen i samma hörn, det såg lekande lätt ut. Kommunen ska hedras också för sin kyla och effektivitet. Direkt efter slutsignalen kallades Ulvens spelare in för mindre krismöte efter den odiskutabla förlusten som också bjöd på flertalet kort i en, till och med för dem, gnällig och stökig match.
Vad talar för att Ulven utifrån det här pekära läget ändå ska kunna utmana om medaljerna?
– Ja du, om jag visste det. Vi måste bita ihop och får väl åka ner till Farsta där vi alltid spelar och köra grisigt, sade Teljfors brorsa som blev utvisad efter blott två minuter.
Nils gjorde sitt första hattrick i kommuntröjan men blev trots det snuvad på titeln som veckans kommunalarbetare. Sebbe var bäst på plan.
Hur värdesätter du utmärkelsen som Veckans kommunalarbetare?
– Det är kul, för man vill ju alltid vinna. Och det är trevligt att känna att man är uppskattad.
Är du nöjd med ditt 2014?
– Sådär. Tabellplaceringen vid jul kunde väl inte varit bättre eftersom vi ledde då. Nu ligger vi tvåa, på samma poäng men med färre gjorda mål än Klappen vi får försöka att rätta till under resten av säsongen.
Ni har ekonomiska problem inom Kommunen, hur påverkar det laget?
– Självklart stör det mig inte alls, jag har betalat min avgift och vi har hela tiden sagt att vi spelare måste koncentrera oss på att uträtta det vi ska på planen. Vi får lita på att Klubbledningen och andra personer sköter de andra bitarna.
Vad har du gjort under serieuppehållet?
– Jag var med i Kalmar och så har vi Kiruna och det var som Kiruna (seger) och Karjala cup (förlust). Däremellan har jag försökt hinna fira jul med familjen.
AIK-Henke slog M.Bos ”omöjliga” målrekord. Trodde du att rekordet någonsin skulle bli hotat?
– Det tycker jag. Hade jag valt hade det stått mellan "Henke" och Nils och jag hade nog haft ”Henke” som etta. Han var väldigt duktig förut också, men är duktigare nu.

Seger även mot BIRA BOIS
I Hagsätra helgen innan gick ett annat veterangäng på pumpen - i dubbel bemärkelse. BIRA IF åkte på sin andra raka förlust mot Kommunen och nu förbereder sig det anrika laget för bottenstrid. Kommunen vann med hela 3-0 efter mål av M.Bo och AIK-Henke, som med sitt tolfte mål för säsongen slog den förstnämndes ”omöjliga” målrekord från 2009.

”En henkvetiskt seger” och ”häftigt Henke”.
Ny hyllas AIK-Henke, 30, bland Kommunens anhängare veckorna efter att ha slagit M.Bos fem år gamla målrekord för en säsong.
I och med sin fullträff mot FK BIRA skrev den solnafödde ytteranfallaren in sig i historieböckerna. Veckan efter, mot Ulven, satte han två nya och är uppe i hela 14 mål, och då är säsongen inte slut ännu.
– Det är trevligt att sätta rekord, men segern för laget var det viktiga, sade AIK-Henke ödmjukt efter matchen.

M.Bo twittrade
”Mitt rekord, elva mål på tio matcher, som stått sig sedan 2009, blev slaget av AIK-Henke igår, och jag är glad för hans skull, kommenterade M.Bo via twitter dagen efter bragden. M.Bo var blott 23 år när han blev tidernas målkung 2008-2009, han minns särskilt den hattrick han gjorde i säsongens näst sista match mot de redan klara guldmedaljörerna Solsidan.
Nu tror M.Bo att AIK-Henke kommer att fortsätta utöka målfabrikationen.
– Jag hoppas att han gör ett eller två mål till i de matcher som återstår av 2014 och att hans rekord står sig fem år till.

Kan bara hitta ett fel
27-årige M.Bo kan bara hitta ett fel med AIK-Henkes rekordsäsong.
– Ja eftersom du nu frågar så är det enda felet att jag fortfarande är aktiv inom fotbollen. Ni får inte glömma bort att jag ligger tvåa i skytteligan i år och faktiskt har gjort hela sju mål, säsongen är inte slut, AIK-Henke missar nog lite matcher, så det är inte klart än, även om han ”just nu” har rekordet, ja det stämmer, sade den gamle rekordmannen på fullt allvar.
AIK-Henke har nu gjort 14 mål på åtta matcher – det ger ett snitt på 1,75 mål per match. M.Bo eller Martin Andersson som han kallade sig då gjorde 11 mål på 10 matcher – det ger ett snitt på 1,1.

Serieledarna Klappen förlorade överraskande mot jumbon RIBBA 1 med 7-6. Nu har de samma poäng som Kalmar Kommun, men leder pga fler gjorda mål. Om Klappen är i en formsvacka eller om det är RIBBA 1 som är i sitt livs form vill söndagens målkung Nils, även känd från ”Nils minns”-bloggen, inte spekulera i.
– Jag vill helst inte spekulera i det. Det är jättehäftigt. Det har hjälpt oss mycket.
Och nästa helg är det Kommunens tur att möta de eventuellt formstarka jumbolaget.
– Den gjorde mig lite otrygg, men sen kände jag mig tryggare, vi är också i bra form. Det måste jag erkänna, säger Nils och kliver av vid Rådmansgatan, han lämnar kommunbloggens utsända team med ett uppsluppet, snett leende.


/Kommunbloggens utsända team


Inga kommentarer: