måndag 23 januari 2012

Gammal är äldst i Kommunen

Många ville se Mål-Pål, 23, i Kommunen. Men inte Klubbledningen. I söndags sänkte den pånyttfödde målkungen Bagarns i Brommahallen - inför ögonen på Kommunens lagledning.








BROMMA. På väg tillbaka från skadan. Och ratad från spel med Kommunen. Mål-Pål gav dock svar på tal. Med mål i sitt första byte, efter bara ett fåtal sekunder såg han till att sänka Bagarns när Kommunen vann måstematchen med 3-1.

Målmaskinen ratades av Klubbledningen, men är lika glad för det.

- Det var skönt att stanna hemma och få vila upp sig, säger han.

Anfallaren Gaston är på väg mot sitt livs bästa säsong. Han har gjort fyra mål på fem matcher och ligger etta i Kommunens målliga. Tre fullträffar före David G. Men trots att Kommunen haft stora problem med målproduktionen - ynka åtta mål på fem matcher den här säsongen – satte Gaston sig själv på backplats mot Bagarns.

Gör sitt bästa

- Lite besviken är jag, men samtidigt kan jag inte göra annat än mitt bästa. Sedan är det upp till lagledningen att bestämma, säger Gaston diplomatiskt.

- Men visst hoppades jag. Tycker att jag haft en bra säsong och det skulle vara en dröm att få spela i på topp. Det är ju det finaste som finns.

Känns det inte konstigt att du som poängkung inte är med i anfallet när spelare som knappt gjort några poäng är uttagna?

- Har inte tänkt på det. Jag får fortsätta jobba och kanske kommer chansen längre fram.

AIK-Henke hjälte – visade prov på formen från sina glansdagar

Han var bäst på plan och sänkte Bagarns definitivt. Men AIK-Henke var inte överdrivet nostalgisk över att vara tillbaka i målprotokollet.

- Det var ju så jävla länge sen jag spelade så här bra. De flesta lär ha glömt mig.

Gammal är äldst, släkten är värst. Båda klyschorna passade perfekt efter Kommunens seger. AIK-Henke, Martin boll och Mål-Pål var på tårna och bland alla nykomlingar fick åskådarna gnugga sig i ögonen rejält – är det fortfarande 2009? Nej, men den fruktade trion är tillbaka i storform, som om de aldrig varit i borta eller haft någon svacka. I första halvlek kämpade Mål-Pål in ledningsmålet och strax efter hittade Nils David som serverade en utsökt djupledsboll till kollegan Martin boll som snyggt sköt in segermålet. Dessutom var han nära att skarva in ett andra mål.

- Det känns kanonbra, säger veteranen.

Ett riktigt konstmål

Nils fick bollen vid mittplanen och serverade David G som hittade rätt med bollen till boll.

- Lite tur var det givetvis, men jag såg att han stod en bit ut och jag siktade och hoppades. En gång av fyrtio lyckas man, säger David och skrattar.

Givetvis satt den klockrent. Precis som sig bör när en riktig succéback är i farten.

28, 25, 23. Lottonummer? Nej, åldern på Kommunens målskyttar förra veckan. Lägg därtill att lagets stora stjärna, Sebban, snart fyller 27.

- Ja, vi är några gamla uvar nu. Men förhoppningsvis har vi lärt oss något längs vägen, säger Wetterskog.

Kommunen har ett relativt ungt lag på pappret. Men medelåldern drogs upp ett par snäpp förra veckan när Mål-Pål, 23 gjorde comeback för klubben.

Supportermassan jublar. Men ett och annat svagt burop kan också anas när man pratar med Kommunsupportrarna eller läser diskussionsinläggen som kom förra veckan här på bloggen. "Vore det inte bättre att satsa på unga talanger i stället?" frågade sig signaturen OveTove i kommentarerna till förra blogginlägget, som fick rekordmånga inlägg från våra läsare.

Veteranerna ger svar på tal

- Jag tycker att det är ganska bra. Jag tror att det är bra att få in lite äldre lirare och speciellt några som varit med och vunnit tidigare. Som vet vad som krävs i slutskedet av en säsong om man ska gå långt, säger Martin boll.

Han får stöd av David G, som försvarar klubbens beslut att ta tillbaka "gamla" spelare i det här skedet av säsongen.

- Jag tror att minst 95 procent är för tillbakatagandet av Mål-Pål. Och de övriga lyssnar vi inte på, säger David med ett skratt.

Med AIK-Henke, Martin boll och Mål-Pål tillbaka i Kommunen är tre av de tongivande spelarna från guldåren 2009 och 2010 återförenade. De båda och Sebbe spelade ihop redan i Kommunens första säsong i korpen.

- Det är härligt att vara tillbaka och se Sebbe i den nya, röda tröjan. Vi älskade båda att vara här, säger Mål-Pål.

Klubben är medveten om att det är en chansning att knyta Mål-Pål till sig. Han har trots allt inte spelat match sedan förra hösten och har haft stora problem med fotskadan.

- Det har vi varit klara med från början. Jag tror att jag har mer att ge. Men slutet av den här säsongen blir ett litet test, vi få se hur bra jag kan spela.

/Kommunens bloggredaktion


Inga kommentarer: