tisdag 15 januari 2013

Mål-Pål: Det är ensamt på toppen



Kalmar Kommun seglar i sällan skådad medvind och Mål-Pål hyllas som mannen bakom verket. För Kommunens blogg berättar han exklusivt om sin syn på ledarskap, dopningsanklagelserna mot honom och kompisen Filip Dalarns jobb inom reklambranschen.

OM EN KNAPP VECKA är det dags för ny korpmatch i Division 3A. Mål-Pål har rensat skallen med en fjällvandring, han tog ut sig rejält i senaste matchen och han längtar efter att få komma i gång. Han åker till Brommahallen med höga framgångskrav på sig, men trots det vackra målet senast nöjer sig Mål-Pål med att klara sig kvar i serien och har det som målsättning. Kanske har han lärt sig Kommunens svaga säsongsinledningar.
- Det har inte med det att göra. Den här målsättningen meddelade vi redan i våras och vi tycker att den känns realistisk.
Hur ser du på Kommunens misslyckande?
- Det är inte upp till mig att analysera höstens insats, men det är klart att man blir förvånad. M.Bo satt ju i bloggen och sade att vi skulle plocka guldet. Jag känner M.Bo och inser att så snett ute kan man inte vara. Teoretiskt sett kan hela laget missa en formspikning. Det måste ha varit något mentalt. För ett par år sedan trodde vi formtopp bara var muskler och ben. I dag vet vi hur starkt de mentala aspekterna spelar in.
Är du orolig för att samma sak kan hända er?
- Nej, och jag har mycket svårt att se att det skulle göra det.
Vad kan man göra som anfallsspelare när ett seriespel börjar gå snett?
- Man får försöka lyfta fram dem som är kvar att tävla och säga att nu har du din stora chans, men mitt viktigaste arbete sker före seriestart. Jag ska se till att de aktiva får ett optimalt prestationsklimat, att allt flyter friktionsfritt, ha samtal, ge stöd. Då skapar man tryggheten, lagkänslan.
Varför är det så viktigt att en kanonspelare som Back-Kalle känner att han ingår i ett lag?
- För att det är ensamt på toppen. Ju bättre Kalle blir, desto mer seglar han ifrån sina rötter och sina barndomskompisar. Man tror det kanske inte, men de här individualisterna är ensamma. Ska de uppleva en trygghet i en grupp ska de göra det med sina lagkamrater. Fokus ligger inte på en person, utan på en grupp.
Har du en mjukisstil som målgörare?
- Det är riktigt att vi i laget prioriterar mjuka värden. Vi jobbar mycket med människan och att få henne att må bra. Det bygger på dialog och medinflytande. Samtidigt finns det saker i mitt spel som jag inte gör avkall på en millimeter: krav, speltid, regler och eget ansvar. Det skulle till exempel aldrig falla mig in att tillåta någon av de aktiva att bo för sig själv under ett seriespel. Aldrig i helvete!
Står det här i kontrast till hur fotbollen skötts tidigare.
- Jag har varit med länge och jag får nog säga att det har inte funnits någon bakomliggande idé kring sådana här saker tidigare.
Förra omgångens snyggaste mål, en av årets mest tongivande anfallare, veckans kommunalarbetare vecka 4. Hur känner du innerst inne för alla utmärkelser?
- Jag har faktiskt lite dåligt samvete. Det har blivit lite för mycket av det under ett år. När jag fick Veckans kommunalarbetare tyckte jag att det kändes lite fånigt. Det var mer som att jag fick belöning för att andra gjort bra resultat. Folk säger att jag inte ska be om ursäkt och att jag får se mig som symbol för våra framgångar, men jag tycker att det känns som en belastning.
Är du rädd för att falla tungt den dagen det börjar gå dåligt?
- Sådant bryr jag mig inte ett smack om. Det är mer att betydelsen av min insats får för stor proportion till vad den är värd. Visst påverkar jag stämningen och atmosfären i laget, men det är ju bara en del av idrottarens verksamhet, där andra är minst lika viktiga.
Nämn tre anfallare som du inspirerats av?
- Den förste är en gammal klasskompis. Han heter Fille och var otroligt noga med att lyfta fram dem i laget som inte var bäst och göra dem betydelsefulla. Sedan är jag väldigt imponerad av Martin boll, eller M.Bo som han börjat kalla sig. Han är väl den anfallsspelare som står för begreppet demokratiskt måltjyvande. Den tredje får bli Marco van Basten, en nyanserad anfallare som har förmåga att lösa problem genom prestation.
Du fick mycket kritik när du blev anklagad för dopning i våras. Var det ett utslag av spontanitet eller ett planerat utspel?
- Absolut inte planerat. Jag är en känslomänniska. Samtidigt är jag medveten om att det är farligt att hålla å¨med sånt även om det inte är bevisat.
Ångrar du dig?
- Ja, det gör jag. Jag ska inte hålla på med sånna grejer, för det finns ingen anledning att provocera på det viset. Samtidigt var det ju skälet till att jag fick många bollar i mål. Jag sa till M.Bo, när han ringde och berättade att jag investerat 25 000 kronor, att i så fall borde ju kanske AIK-Henke ha haft två miljoner, så mycket som han hycklat om dopningsfrågor.
Hur kan du vara så säker på att inte dina lagkamrater dopar sig?
- Därför att vi till skillnad från många andra har en kultur och ett system där vi genomför regelmässiga tester. Jag har sagt att jag slutar om jag avslöjas igen, och det står jag för. Jag skulle tappa all motivation för att jobba vidare.
Din lagkamrat Filip Dalarn jobbar inom reklamvärlden. Hur ser du på det förhållandet?
- När sånt där tas upp på ett negativt sätt blir jag ledsen för Filips skull. Han gör ju bara sitt jobb. Det är ju tråkigt om en duktig yrkesman inte ska kunna utföra sitt jobb, för jobba det kan han ju. Vi har en överenskommelse att jag behandlar honom som vilken lagkamrat som helst.
Vi går fem år fram i tiden. Kommunen kanske har vunnit sitt första guld och du bestämmer dig för att sluta. Vad kommer hända med föreningen?
- Jag tror att vi kommer att vara minst lika bra. Våra bästa namn just nu finns säkert kvar och av alla de duktiga juniorerna vi har kommer säkert ett par att blomma, så jag tror att vi kommer att göra en bättre säsong än 2012-2013 var. Jag hoppas att vi har utvecklats på anfallssidan. Jag tror mycket på han den nya, Daniel Holmberg. En målskytt i skaplig klass vore häftigt.
Kommer du att kunna stiga av i rätt ögonblick?
- Jag är 30 år om fem år och om jag ska köra på över säsongen 2018-2019 måste jag känna att jag är lika motiverad som när jag klev på, för det kommer att krävas mer av mig då. Visst, jag kan väl förvalta det här i två år och ta det lugnt, men nej, det skulle aldrig falla mig in att fortsätta om jag inte hade idéer och drev på.

/Klubbledningen

Inga kommentarer: