torsdag 4 juni 2015

Kroatisk splittring: Nenad har slutat gå på Kommunens matcher



Har Damir och Nenad blivit osams?

KRISTINEBERG. Det har florerat rykten om en schism mellan Damir och Nenad. Förut var den kroatiske hissreparatören lika självklar vid sidlinjen som hans vän och sambo var i målet. Nu har Nenad inte synts till vid Kommunens hemmamatcher på hela säsongen. Trots att han bor ett stenkast från planen. Kommunens bloggredaktion har försökt gå till botten med historien om de två vännerna. Nenad och Damir – vad var det som hände?

– Nenad har en unik stämma, med sin mörka kraftfulla röst. Att vara duettpartner till Nenad är inte det minsta svårt, han fyller den nedre delen av stämman fullt ut. Och han är trygg. Jag är lite spattig, så det är jättebra!

Damir skrattar när han beskriver Nenads karaokeröst. ”Varför vill man inte jobba med honom?” svarar han när jag frågar om deras samarbete, som inleddes för drygt sex år sedan på det schweiziska företaget Schindlers Hiss. Duon befinner sig i Kristineberg när jag ringer upp, och kvällen innan har de sett Björn Kjellman-musikalen ”Förklädet”. Damir är vilt entusiastisk när han berättar.

– Det var ståpäls och tårar!

– Vilka fantastiska låtar han skrev under sin korta livstid! Det är det som fascinerar. Sedan är det alltid roligt att åka på inspirationsresor inför kommande grejer man ska göra ihop. Både Damir och jag har visserligen intresse för rock, men tyckte att man kan förena nytta med nöje, säger Nenad.

Det låter som att allt är som vanligt mellan vännerna men faktum kvarstår, Nenad har slutat gå på Kalmar Kommuns matcher. Damir pratar på och undviker elefanten i rummet.

– Jag ska citera Nenad: låtarna ska kännas i kroppen! Det ska kännas att låtarna har en plats, säger Damir.

Och innan vår utsände bloggreporter hinner fråga om Nenads frånvåro de senaste månaderna fortsätter Damir att prata om forna karaokeminnen med sin sambo.

– Det är sällan man förbereder sig så mycket för tre minuter! Det finns något roligt i det, att finslipa så mycket. Dessutom är jag en utpräglad spontanitetsmänniska, jag älskar det. Jag tycker att hela livet går ut på att njuta här och nu, sen så tror jag att det kommer att kännas när vi kliver ut på planen imorgon. Jag kommer känna mig glad och stolt, vi har ett bra lag, vi ska parkera bussen och vi tycker om att jobba tillsammans, säger Damir.

Nenad och Damir har en lång historia tillsammans. Båda två har arbetat på det schweiziska hissreparatörsföretaget Schindlers hiss i, vad som känns som flera decennier, och deras vägar har ofta korsats professionellt. Men det har från flera källor ryktats att de två numera är ovänner – men det avfärdar båda mycket bestämt.

– Det är bara nonsens, vi har aldrig varit i något bråk! Min fru och Damir är närmast väninnor i dag, och familjerna Damir och Nenad är väldigt sams. Det är inga ”hard feelings”, det är jätteskönt, säger Nenad.

Damir beskriver deras relation som att de kompletterar varandra. Han är lugn, trygg och stabil – Damir är mer orädd.

– Man måste inte vara lika för att passa ihop, säger han.

Och Nenad håller med. Men om han kommer på matchen imorgon vill han inte prata om.

/Bloggredaktionen

Inga kommentarer: