tisdag 12 november 2013

Drömmar om guld blev tårar av silver. M.Bo kunde ha blivit hjälte

BROMMAPLAN I halvtid såg han ut som en matchvinnare. En guldmakare, javisst, men lyckan förbyttes i silvertårar för Kommunens anfallsstjärna M.Bo. Orken tog slut efter dubbla matcher och BitSoccer vände matchen efter två snabba, snöpliga mål och det blev silver för Kalmar Kommun. Igen.

Besvikelsen lyser i M.Bos ögon när han träffar pressen en halvtimme efter slutsignalen, men han försöker inte snacka bort något.
- Just nu känner jag bara tomhet. Jag vet inte vad jag ska säga, säger han. Jag är väldigt ledsen. Nu förlorade vi på guldet i sista halvleken, vi var så nära, så nära.
Känns förlusten likadan som förra gången?
- Nej, den här känns grymmare. Jag tyckte att vi gjorde allting rätt. Vi började bra, men BitSoccer hade tålamod och det avgjorde andra halvlek.

Naturligtvis förbannar Kommunen sig själva. Några timmar innan matchstart kom beskedet att två matcher i Serie A:s slutomgång ställts in. Klubbledningen lyckades med den organisatoriska bragden att få matchen mot Rissne spelad och BitSoccer-matchen flyttad, laget hade därmed avgörandet i egna händer. Seger mot Rissne skulle innebära silver och om mittenlaget BitSoccer sedan besegrades skulle det innebära serieseger till de vinröda, klubbens första. Plötsligt var gulddrömmarna fullt verkliga, men avbytarbänken gapade tom. Back-Kalle, LDY, AIK-Henke, Oscar, Nils och Wetterskog var inte med i dubbelmatcherna. Och Klubbledningen kallade in Tomas från DN.
– Det har varit jättekul, men nu börjar jag bli trött. Jag har sprungit en hel del, men inte så att jag är hes, säger Tomas från DN, som tillsammans med veckans kommunalarbetare David G gjorde en stark insats i backlinjen.
David G var i sitt livs form och var bäst på planen i båda matcherna, trots att han knappt spelat under hösten.
- All ära till David G, all heder, verkligen, all heder ska han ha, säger Hallminho, en trött lagkapten, strax efter slutsignalen.

Silvret blev klart efter en ojämn insats mot dåvarande serietvåan Rissne. Inlånade allroundspelaren Saie gjorde tidigt 1-0 och M.Bo ökade på ledningen med en hård tåfis i nättaket. Saken kändes klar, men Rissne kom igen och när orken började tryta för de vinröda, kom de in i en andra andning. Matchen blev onödigt spännande.
- Det var bara att försöka lyfta bollen bort, bort från oss, vi ville stänga matchen men de verkade aldrig tröttna, säger Tomas från DN.

I andra matchen väntade BitSoccer, ett möte som aldrig tidigare slutat med vinst för något av lagen, trots tre drabbningar. Kommunen fick en riktig smakstart, 1-0 genom skyttekungen M.Bo och nu var guldet i hamn. Spelet var lågintensivt, avvaktande och chanserna få. Det såg ut att gå Kommunens väg.
- I andra halvlek slarvar vi med en hörna och plötsligt känns guldet avlägset, vi orkade inte ladda om, säger Sebbe.
2-1 kom strax därefter och guldet var borta, men han kommer inte med någon bortförklaring utan konstaterar bara:
- Det blev för mycket helt enkelt. 80 minuters fotboll i den här kylan. Kanske tänkte jag för mycket.
Du fick viss betänketid efter 1-0. Minns du vad du tänkte?
- Jag kände ett lugn och jag minns att jag fick en tanke som sa "lugn" i huvudet. Starten vi fick i matchen var fantastisk, säger Sebbe.
Mitt i all Kommunens besvikelse knyts det ändå nävar, hårda nävar. För nästa gång tänker inte de vinröda ge sig. Inte David G i alla fall. Han är så besviken över att Kommunen föll på mållinjen igen. Särskilt när killarna spelade så bra. För det var en bra match. Det var det allmänna omdömet på pressläktaren och Kommunen hade de flesta supportrarna, men inte ens det hjälpte.
- Det var en otrolig stämning därute och det var underbart att ha ett sådant stöd, men, men. Vi hade ju inte jättemånga chanser. Kanske slappnade vi av efter det som alla hoppades var guldmålet.
BitSoccers kvittering kom efter några minuter in i andra halvlek. Hade ni inte märkt att matchen kommit igång igen?
- Det kanske verkade så, men så var det definitivt inte.
Kan du glädja dig åt silvret?
David G skruvar på sig och ser ut som om han tänker "nej".
- Inte just nu. I morgon känns det säkert mycket bätttre, men just nu är jag oerhört besviken. Det här var otroligt tungt.
Är silvret du har om halsen din finaste medalj?
- Det är det nog. Om jag tänker efter.

/Bloggredaktionen

Inga kommentarer: