måndag 9 september 2013

Toppkänning för Kommunen

KRISTINEBERGS IP Kalmar Kommun bjöd på joga-bonito-fotboll när Ortens Favoriter FC överraskande enkelt besegrades på Kristinebergs IP.
Och vad passade väl bättre än att en välkänd duo stod som matchvinnande målgörare – M.Bo och Mål-Pål.

En fin crossboll av Kommunens vänstermittfältare Fille Dalarn i den sjätte minuten. Så inleddes Kommunens väg mot tre poäng. Crossbollen hittade fram till M.Bo i straffområdet. Som lirkade och plöjde bollen i mål med sin enorma kropp, OFFC:s målvakt var chanslös.
– Ett jättebra inlägg av Fille, säger målskytten.

Mål-Pål stod en stund senare för 2-0 och gjorde en enastående första halvlek, blev något osynlig i andra och var därmed bara en hårsmån från att bli först genom alla tider att kamma hem titeln ”Veckans kommunalarbetare” tre gånger i rad.  Kommunen var förberedda på en tuff kamp efter att Ortens Favoriter imponerat i förra omgången. Och det dröjde till slutskedet av den andra halvleken innan spelarna kunde känna sig säkra på att tre poäng kunde räknas hem. Mål-Pål som gjorde sin sista match för Kommunen innan sin italienflytt var nöjd med att avsluta sin säsong med både vinst och mål.
– Det var de första tjugo minuterna som avgjorde matchen, säger storspelande Back-Kalle som inte förlorade en enda närkamp och dominerade i luftrummet..
– Vi vinner närkampsspelet och gör mål. Att ligga under med 2–0 på Kristineberg mot oss. Klart dom vet det är game over, säger Back-Kalle.

Medan läktarna gungade av Kommunens supportrar fortsatte deras lag att hitta finurliga lösningar för att tråckla sig igenom OFFC:s försvar.
Högerbacken Oscar hade inga problem med att avväpna sin motståndare, Sebbe lurade ibland på mitten och Kommunen hade flera ramträffar. Dessutom har ordinarie målvakt Erik Wetter spikat igen kassen rejält sen han kom tillbaka från franska Rivieran. Nu har han hållit nollan i sammanlagt 80 minuter.
Framåt hade Ortens Favoriter inte mycket att komma med, Back-Kalles stabila spel hade stor del i det.
Att det skulle bli fler än två mål i matchen var det aldrig tal om, men Kommunen låg närmast.
– Skottet är min inte främsta kvalitet. Det trodde jag ni visste vid det här laget (skratt), säger M.Bo.
Framförallt i första halvlek var Kommunen vassast, vågade spela ut, dra isär och springa sönder OFFC.
– Generellt kan man säga att lagen i Serie A försöker göra kvalitet och kvantitet, men vi är de ända här omkring som har kapacitet, fortsätter han.
Berätta om målet.
– Jag får ett mycket välavvägt inlägg från Fille och ser att min försvarare inte är riktigt förberedd, det känns som att jag borde slå till den på volley efter studsen. Så jag bestämmer mig. OK, jag slår till den på volley efter studsen. Plötsligt får jag syn på fönstret, det ser öppet ut. Men jag är inte 100% säker på att det verkligen är öppet. Så jag tittar en gång till...
Vad ser du?
– Jag ser att fönstret är öppet. Då kändes det fantastiskt. När jag såg att det var öppet var det bara att slå till, jag visste helt säkert att det skulle bli ett mål, att det var jag som skulle göra målet.

Matchen var tyvärr även lite småbråkig på sina håll. Ett exempel på det var när Kommunens busback Oscar kom med dobbarna före mot OFFC:s storväxte center halvvägs in i första halvlek. OFFC.s center blev förbaskad och puttade Oscar i bröstet. En bit in i andra halvlek gav sig även Oscar in i polemik med OFFC:s ettrige ytter. Domaren Ola behöll dock lugnet och spelarna skakade hand.
– Jag försökte att lugna ner situationen, säger Ola, som delade ut en muntlig tillsägelse till båda spelarna kort efter tumultet.

Kommunen gick i och med segern på allvar med i guldstriden. Nu har laget tre poäng upp till serieledande SayWallah och på fredag nästa vecka står tvåan Rissne Comebacken på tur. Plockar man tre poäng då klättrar Kommunen uppåt i tabellen och har chans att åter toppa Serie A.
– Vi har bra självförtroende nu. Och en kommun med självförtroende är svår att slå. Vi får se om det räcker till guld, säger Hallminho.
Mål-Pål tackar för sig för i år, men tror att laget kommer gå hela vägen i år, även utan honom på plan.
– Våran grej den är helt sjuk.

/Bloggredaktionen

Inga kommentarer: