torsdag 23 augusti 2012

Rörigt, Martin boll - Nu byter han namn till M.Bo


BROMMA Kommunens tyngsta anfallare byter identitet. Från och med nu kommer han inte acceptera något annat tilltalsnamn än M.Bo.
- Jag är rädd att ingen ska gilla den här namngrejen, säger han.

Glöm Martin Andersson.

Glöm Martin boll.

Glöm Malle Anka.

Glöm MBMA – Mittbacks-Martin Andersson också, för den delen.

Kommunens meste målskytt genom tiderna går numera under namnet M.Bo.

- Ja, det stämmer. Det största skälet till namnbytet är att jag sitter fast i fällan att behöva följa upp en massa stora succéer. Jag tänkte att om jag byter namn så blir det som en nystart och ett sätt att slippa all stress. Hösten kommer innebära ett bohemiskt liv för min del, så namnet är mycket mångbottnat och komplext, säger M.Bo till Kalmar Kommuns blogg.

Vill börja från noll

Namnbytet betyder, enligt anfallaren, att han som 26-åring fått en möjlighet att börja från noll.

- Det innebär en fantastisk mental befrielse på planen. Det kommer inga nya mål från skyttekungen Martin boll, det här är M.Bo:s första match och förhoppningsvis gör han, alltså jag, hans, eller ja mitt då, första mål någonsin. Man kanske är lättlurad, men det känns verkligen så, säger han.

Pratar lindsdalsdialekt

Namnet är inte det enda som är nytt.

Det rikssvenska uttalet byts ut mot en klassisk lindsdalsdialekt.

- När jag nu och framöver snackar klassisk lindsdalsdialekt så kommer jag att använda det här namnet. Efter flera säsonger med massor av mål var det ganska krångligt att forsätta. Samtidigt är det rätt skönt. Man kan vara mycket klyschigare på lindsdalsdialekt och komma undan med det, säger han.

"Naket, primitivt"

Under sommaren gjorde Martin boll, som han då kallade sig, analysen att han hamnat för långt ifrån sina ursprung. Han hade blivit för posh, för exklusiv, och tappat sin gatuförankring. För att positionera sig rätt igen skapades därför konceptet ”M.Bo from the block”. En idé och en image som målmedvetet hamrade in budskapet att M.Bo innerst inne bara var en helt vanlig kille från Östra Lindsdal.

- Jag gör mål, försöker nicka ibland, det kommer jag aldrig undan. Men det här är naket, primitivt och spartanskt. Det finns ingenting som är omodernt alls med detta. Jag är lite orolig att ingen ska gilla det faktiskt, säger M.Bo.

/Kommunens bloggredaktion

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker Martin boll sviker sin trogna skara fans! Jag kan förstå att martin har övergett soulen för att ta sig an den mer tuffa hip-hopen men sättet han gör det på är ju bara löjligt. Du är från medelklassens Lindsdal, kanske Sverigest mest svennniga förort, inte Tensta.
Här har vi under lång tid sjungit väl inövade ramsor och tillrop bara för att få begrava dem som ett surt äpple. Aldrig mer får vi köra klassikerna:
- utan koll, Martin boll, Mål mål mål
- som ett såll såll såll, när Martin boll boll boll gör mål igen igen igen
Och listan kan göras mycket längre. Nej ett svek är vad det är.

/besviket fan

Anonym sa...

fan vilket dåligt namn!!!!! pinsamt kommunen!!!

"teljfors" sa...

blir inga mål för "bOll" den här säsongen.. det har jag "sett" "till"

OveTove sa...

Det här är verkligen kejsarens nya kläder. Vi som följer laget kräver mer än de naiva floskler och plattityder som framförs.

Jens sa...

utan koll, Martin boll, Mål mål mål
utan koll, Martin boll, Mål mål mål
utan koll, Martin boll, Mål mål mål

Seameatsea sa...

There he go
Yes fo' sho'
M.Bo! M.Bo! M.Bo!

Anonym sa...

Gör en pudel nu för fan och byt tillbaka till Martin boll!!!

Anonym sa...

FYFAN! SKANDALÖST! Sätt den där kalle ankan på bänken!

Anonym sa...

Jag söken folk till model projekt på Skansen! Ring mig

/Sören