måndag 12 mars 2012

Back-Kalle hyllas för hjältemål

BROMMA. Lördagens korpfotbollsligaomgång koncentrerades kring toppmötet mellan Kalmar Kommun och Moo - men inte för spelets skull.

Det var exakt åtta veckor efter katastrofen i Brommhallen, då Kommunen åkte på en kostsam förlust med 2-0 mot just Moo.

Seriefemman Kalmar Kommun misslyckades med att glädja fansen, efter att ha slarvat bort tre poäng, en ödestigen januariförmiddag.

Kommunens anhängare prydde bloggen med dräpande kommentarer om de sviktande resultaten över säsongen. Just dessa två lag möttes i början av året och gav alla Kalmar Kommun-fans ett fruktansvärt minne.

En av kommentarerna lydde: "tre mycket saknade poäng".

Dålig start, bara en poäng

Kommunspelarna, som enligt lagledare Jens Jonasson påverkades av den speciella situationen, hade en sämre dag.

Laget öppnade visserligen starkt och bjöd på ett stabilt spel. Men ett enda defensivt misstag ledde till att Moo tog ledningen i slutet av första halvlek. 1-0 gjordes av deras spjutspets efter slarv i kommunikationen mellan mittmitten och försvaret i Kommunen.

Moo tappade dock allt i andra halvlek och Kommunen kunde rädda 1-1 efter ett sällan skådat hjältemål av Back-Kalle.

- Det här var en exceptionell insats med massor av högklassig fotboll, säger Kommunens nyblivne back Gaston som kunde njuta matchen igenom.

Med "rätt" fot

Efter Moos 1-0 och flera missade frilägen kom Kalmar aldrig närmare än en reducering.

1-0-målet följdes av att Back-Kalle nu fick göra sitt fjärde ligamål för fjolårets silvermedaljörer.

Back-Kalle fick upp ångan rejält strax innanför motståndarnas planhalva, bollen studsade fram och tillbaka innan den gick rakt ut tillbaka till den högerfotade backen som bombkrutade in slutresultatet 1-1 med rätt fot.

Höga betyg

Back-Kalles betyg för sin insats var högt i pappersupplagan av Kommunens blogg, som efter tolv omgångar nu rankar honom som ligans femte bäste utespelare.

Nu leder Söderport ligan med fyra (4) poängs marginal till Moo.

- Stämningen i laget gör att spelarna försöker att bli bättre varje match, de är fulla av självförtroende och försöker alltid spela superb fotboll, säger Mål-Pål.

The Great Kalle Back är tillbaka med en hunger efter fotboll som han inte haft sen...ja, han var ung grabb.

- Det var ett helt riktigt beslut att hoppa över matchen förra helgen, skönt med uppehåll. Jag ångrar inte heller att jag tackade nej till ett skönt event i fredags kväll också, går på så många events som möjligt normalt sett. Det känns klockrent nu, jag behövde verkligen en paus från fotbollen, säger han.

Var det kroppen som sa ifrån? Eller hade du ingen lust?

- Jag säger så här: jag hade inte haft en helg utan fotboll sen jag var sex eller sju år. Aldrig ett långt uppehåll. När serien nu hade uppehåll och jag fick chansen att låta kroppen vila och läka ihop så måste jag ta den.

Och hur känner du dig nu?

- Kanonbra! Det kunde absolut inte vara bättre. Jag känner ett stort sug efter fotbollen. Kroppen känns fräsch och jag inbillar mig också att jag har utvecklats mentalt.

Vad har du gjort under ledigheten?

- Jag höll igång och joggade fram till förra torsdagen, då det stod klart att det inte skulle bli nåt spel överhuvud taget i korpen vecka nio. Sen tog jag det bara lugnt fram till i onsdags innan jag började smyga igång med träningen. Jag tillbringade den mesta tiden på jobbet och hemma, men i torsdags och fredags har jag varit i Bromma.

Och gjort vad?

- Spelat golf. Och funderat på andra saker, så som ishockey.

Vad mer har du funderat på, hur du något mer exempel?

- Ja...eh...ingenting, egentligen, ha ha!

Och nu kör du för fullt med Kalmar Kommun?

- Jag gick på plan i lördags igen och det kändes verkligen skitkul direkt. Jag spelar så bra fotboll som jag nånsin kan göra.

Var det inte likadant med Mål-Pål? När han gjorde ett uppehåll kom han tillbaka piggare än nånsin.

- Jovisst, så funkar det. Det är möjligt att vi båda två förlängt våra karriärer på det här viset.

Du är 24 nu...hur mycket har du kvar?

- Det beror på hur kroppen svarar. Jag har det här året plus ett år till på kontraktet, sen får vi se. Det handlar knappast om nån långtidsplanering numera.

Hela Kommunen vibrerar av längtan efter nya titlar igen. Men fansen verkar splittrade sedan klubben tagit tillbaka Filip Ainouz i truppen.

- Jag tror Ainouz blir bra för oss! Alla vet att han i sin bästa form är en spelare i korpklass. Det handlar bara om att han måste få vara frisk och skadefri. Har han hälsan i behåll kommer han att hjälpa vårt lag.

Det spekuleras redan om att du ska bilda ett tungt försvar med Big Filip.

- Det tror jag skulle vara rätt kul. Det skulle kunna öppna upp ytorna. Men inga formationer är klara. Sen har ju jag ordnat med ett nyförvärv också, det ska bli kul.

Är det någon du känner privat?

- Ja, det kan man säga. Han är ju från Bromma och hemmastadd i ”hallen”, men vi har inte umgåtts vid sidan av planen. Däremot tränade vi tillsammans under studietiden i Lund

Det snackades om att Gaston kanske blir din nya radarpartner i försvaret, men han kommer spela på topp utomhus.

- Ja, det var ju ytterst tråkigt att han hamnade just där.

Ni får spela på olika positioner nu.

- Gaston är sen gammalt en av AIK-Henkes våra värsta konkurrenter och att han ska spela på topp förstärker hans chanser att ta hem skytteligan. Det blir svårare för Martin boll och AIK-Henke att skina då. Men...ja...det ska väl bli kul att få se dem tampas lite mer nu.

Vad säger du om de nya reglerna i korpen?

- Njaa, det som möjligen bekymrar mig är att de inte längre tar så allvarligt på det här med svordommar. Jag tror det kommer att drabba de lag som är sämre eller helt enkelt är för eftertänksamma. De kan inte knipa en poäng här och där längre. Det kan bli väldigt stora problem för dem i år.

Den 17 mars är det dags: Bagarns hemma i Brommahallen.

- Det ser jag fram emot. Jag åker tillbaka till stan i början av veckan. Börjar träna igen tisdag klockan 17.30.

Med en ny, fräsch, sugen Back-Kalle. Som kanske ska klippa sig också?

- Det vanliga tricket, du vet...när man börjar bli tunnhårig klipper man ner det till kort snagg så ingen ska se att man blivit gubbe.

Nå, nu är det på med mössan igen. Gubben har laddat om.

Back-Kalle blir grym i sommar.


/ Bloggredaktionen

Inga kommentarer: