fredag 15 maj 2009

Kristers nya blogg

- Igår var jag ute på stan och skulle köpa ett par nya kallingar på Brothers eller vad det va. Kassörskan, gullig tjej faktiskt som bröt på utländska, tog emot mina önskemål och visade mig stället för underkläder. Hon följde med mig till rätt avdelning, men på vägen dit så fick jag en helt ny känsla. Jag var inte längre intresserad av ett par vita kalsingar som ändå får bromsspår efter att jag använt dom en halv dag. Jag ville ha mer, jag ville köpa hela butiken. Plötsligt såg jag saker jag aldrig tänkt på förut. Mönster. Sömmar. Färger. Jag blev omtumlad, kanske svimmade jag, men i nästa ögonblick stod jag inne på Brothers fashionhylla och köpte chinos och Linen&Scott-tröjor i högre tempo än Reggae-Simon rakade mustaschen på gymnasiet. När jag kom hem var jag inte (som vanligt efter en tur på stan)  utmattad, hungrig och allmänt trött på unga kvinnors okritiska slit- och slängkonsumerande, jag kände mig upprymd, pirrig och sugen på mera. Mer garments. Mer Kläder. Sigge fick skälla hur mycket han ville. Krister skulle ut på stan igen. Krister skulle uppdateras. Plötsligt insåg jag att det här med att det är insidan som räknas bara är ett mantra som använts som ett existensberättigande av min estetiskt motbjudande omgivning. Dö era fula djävlar. Dö alla som handlar på dressmann. Låt mig presentera! En ny världsordning. Style By Krister:

1. Det som jag tror kan bli hett i sommar är linne. Allt med linne. Inte bara plagget linne utan även materialet. Linnebyxor, gärna vita, med ett vitt snöre som skärp. Sen ett snyggt linne på överkroppen, här kan man t ex matcha med svart. Svart och vitt är ju en tidlös färgkombination. Jag kläckte idén av en slump faktiskt. Jag tänkte på Carl von Linné. Han är ju onekligen en beundransvärd svensk. Om han hade levt idag, vad hade han då haft på sig? Linne. Uppfinner man hela växtriket och dessutom lyckas döpa alla blommor till rätt namn så skulle man ju, i dagens mediesamhälle, bli älskad av alla och få en oändlig hybris. Och tänk själv. Om det för det första hade funnits ett plagg som heter Krister och dessutom ett material som OCKSÅ kallas Krister, addera med storhetsvansinne, så är det ju självklart att jag bara hade haft sånna kläder!

Jag tänker återkomma med tips om det senaste inom mode och shopping. Det här nya intresset är så jäkla spännande och jag har så mycket idéer om hur man skulle kunna revolutionera den tråkiga och förutsägbara fashionvärlden att jag håller på att spricka. Men återhållsamhet är en dygd. Less is more. Style By Krister kommer rida igen. Ridå så länge.

Inga kommentarer: