torsdag 27 februari 2014

Nils minns. Del 3: När jag utbildade mig till fotbollsdomare i Växjö.

MINNE Tre av fyra ungdomsdomare i Stockholmsområdet slutar innan de har varit verksamma i ett år. Nästan alla känner av trycket från föräldrar och ledare. För några år sedan utbildade Stockholms fotbollförbund (STFF) 1 295 domare. Fortsätter trenden från tidigare år kommer endast 324 av dem att vara verksamma om ett år. Med det i bakhuvudet vill jag dela med mig av mitt minne. Mitt minne från tiden med visselpipan i mungipan och färgglada kort i skjortfickan.

Trycket från de vuxna runt planen är den vanligaste orsaken till att unga domare slutar, förbundet måste aktivt försökt åtgärda problemet genom att uppmuntra klubbarna att ha domaransvariga och att införa nolltolerans för ledare och spelare.

Jag minns när jag själv gick domarutbildning i Växjö där jag växte upp. Vi tittade på offsidesituationer, lärde oss mäta avstånd och springa längst sidlinjen. Det var brett, högt och lågt. Jag tar av mig ringen. Trots att domararvodena ökat i större takt än inflationen har vi inte fått det resultat vi hade hoppats på ännu, det är tyvärr lika många domare som lägger av nu. Men vi hoppas att det ska innebära förbättringar på lite längre sikt. I söndags hade vi en mönsterdomare, han var tydlig, pedagogisk och höll en jämn nivå. Domarkursen, som kostar 400 kronor, får man betala själv – men jag tror inte att det är det som är problemet. Utmaningen ligger i att passionen för uppgiften måste vara den starkaste drivkraften, det håller inte att sitta på avbytarbänken och döma. 

Pengar var visserligen inget problem för mig när jag tog min examen, redan efter fyra matcher har jag tjänat ihop till det där igen, och det är många som dömer fler matcher än så på en vecka. Självklart tog jag inga mutor, även om det faktiskt erbjöds. Jag tar på mig ringen. Många av mina vänner har slutat döma och även jag, men vår domare i söndags fortsätter, det tycker jag han gör rätt i. När jag pratade med honom efter matchen, vi talades vid länge och väl, berättade han att det kan kännas jobbigt ibland. Han betalade själv sin domarkurs i februari för två år sedan. Enligt honom är det inte i utbildningsfasen det brister. Kursen hade ett bra upplägg. Och jag vet att förbundet brukar bjuda in domare som varit med länge, som får berätta om allt vad domarjobbet innebär. 

På min tid fick vi även se bra filmer och läsa intressanta böcker. Jag var bara 13 år när jag kom till förbundets domarkurs. Att i den åldern utsättas för påhopp från föräldrar och tränare var oerhört jobbigt. Och när jag gick vidare fortsatte jag att känna trycket från resultatfixerade vuxna. Många vuxna har ironiskt nog mycket att lära av sina barn. I mina första matcher var barnen som mellan åtta och nio år. De är där för att göra något som de tycker är kul; spela fotboll och träffa sina kompisar, medan vissa vuxna bara bryr sig om resultatet. Ibland gjorde jag bort mig med ett felaktigt domslut och då var de på mig direkt. Baksidan av det här jobbet är just vinnarskallarna som står på sidlinjen och gapar. Men då funderade jag aldrig på att sluta, det är var så skoj att hålla på för det mesta. 

När jag avancerade i hierarkierna och började döma allt från flickor 13 till division 7-matcher, kände jag mig aldrig hotad. Det är klart man påverkas när alla lever sig in i matchen, men efteråt brukar de lugna ner sig. Jag är ju som många vet en så kallad mittfältsmotor (inte mitt ord, men jag använder det för att skapa en bild) i Kalmar Kommun och även då, när jag började som domare, var jag aktiv som spelare så jag visste hur det var, man är ju inne i matchen och det är lätt hänt att man blir frustrerad.

Nu vet jag uppriktigt sagt inte vad jag vill med min domarkarriär. Men domaren i söndags var riktigt bra. Kanske har jag inte satt något avtryck i den här världen, domarvärlden. Kanske lever min legacy vidare. Jag tar på mig ringen.

/Nils

Inga kommentarer: