fredag 15 mars 2013

Filip Dalarn debuterar som författare

Det var länge sedan Filip Dalarn gjorde sin första match i Kalmar Kommun. Nu debuterar han på nytt – som författare. Filips debutroman ges ut på Kalmar Kommuns nystartade bokförlag och handlar helt enkelt om AIK-Henke utvisning mot Moo.

I ur och skur har han stått där i alla korprelaterade medier och förklarat varför Kalmar Kommun förlorar och om nästa match kommer att gå som den ska.
Filip ”tålte något att skrattas åt, men mera hedras ändå”, särskilt under de värsta svackorna för laget.
Nu debuterar ”Fille på mitten” som delvis skönlitterär författare. Boken ”AIK-Henkes lilla röda” beskriver vad som hände när AIK-Henke visades ut redan efter 14 sekunder i matchen mot Moo, men boken är precis lika mycket en spänningsroman om stark vänskap och dess gränser, särskilt bland killar.
– Den är inte helt och hållet en dokumentär skildring utan en bok om vanliga människor, fast lite otäck är den också, säger Filip Dalarn.
Många av Kommunens fans kommer aldrig glömma den rekordsnabba utvisningen. I intervjun efter matchen sa Filip ”Herregud, jag skulle lätt kunna skriva en roman på 100, 150 och kanske till och med 200 sidor enbart om vad han gjorde i senaste matchen (mot Moo reds anm). Men det skulle inte bli ett drama – utan en komedi”. Vilket han nu har gjort.
– Ja vad ska man säga, nu är boken här: Jag är en do:er, jag gör saker. Jag satt inte på min kammare och funderade särskilt länge, efter intervjun med bloggen gick jag bara hem och skrev ned allt som hänt.

Många i truppen har haft författardrömmar, men det har allt som oftast stannat vid en utdragen stol i pojkrummet - mitt bland alla tomma chipspåsar och take away-påsar från Donken - som aldrig har besuttits.
Nu har Filip Dalarn tagit kommandot.
– Under nästan fem år spelade jag fotboll och jobbade, känns bra att även kunna kalla sig författare. Jag har många strängar på min lyra nämligen. Senare idag ska jag också intervjuas av solnas närradiostation.
Så plötsligt, för några veckor sedan, försvann han. Sågs inte i några intervjuer och gjorde inga uttalanden om Kommunens små eller stora problem.
– Jag finputsade min debutroman.
– Bokmanuset låg på lut, jag skrev ju 200 sidor om det som hänt.

Nu är Filip redo för action igen, tillbaka på planen på lördag med ny kraft efter att ha fått fin respons på sitt bokmanus:
– Jag började läsa häromdan och tyckte att ”Fille, det här är kanske inte så dumt”. Så jag beslutade mig för att skriva färdigt och skickade manuset till några förlag. Och fick den faktiskt antagen på två ställen.
Alla skönlitterära debutanter vet att det är en prestation.
Men boken är samtidigt ett dokument om vad som hände den där ödesdigra lördagen i vecka 8. Filip beskriver händelsen sakligt, men har också flera skönlitterära grepp som han tagit till.
– Det närmaste jag kommer är nog en otäck scen i en tunnelbanevagn, men sådant finns ju i många romaner i Stockholmsmiljö.
Att skriva är så roligt, upptäckte Filip, att det nu blir en andra bok.
Men Kommunen sviker han inte.
Han säger faktiskt att han ”älskar fotboll, det är sportvärldens finaste idrott”. Men det kan knappast vara möjligt efter alla förluster som tagit hårt på Kommunen under 2013.
Han tycker ändå att förlusterna varit välförtjänta, ”om vi får pisk så förtjänar vi pisk – för det mesta men inte alltid”.

/Bloggredaktionens bokavdelning

Inga kommentarer: