fredag 13 maj 2016

Ett Kalmar Kommun som sjuder av revanschlust



Bubban är redo!

LONDON Efter en misslyckad säsong talar spelarna i Kalmar Kommun nu om ”revanschens år”.
– Det drogs ned en svart rullgardin med ett stort smile på, det försökte jag liksom hålla, säger David Hamburgare om säsongen som gick.

Kalmar Kommun vann sitt första guld i förra årets utomhusserie men besvikelsen var stor efter att laget inte ens mäktade med att hamna på den övre halvan inomhus.

– Jag var frustrerad över missarna eftersom jag tyckte att jag spelade bra, säger David.

I oktober 2015 kammade Kommunen hem en enastående skrivbordsserieseger i Kristineberg, eller snarare på Henrik Teljfoshs kontor. Serien avgjordes efter att jumbon GoExcellent diskats i sista omgången.

– Hela min familj firade genom att åka till Åre och det var första gången jag kände glädje igen. Alla var så glada men på något sätt blev det som att bägaren rann över, berättar Nils Minns-Nils om seriesegern och den knaggliga starten på inomhussäsongen.

Själv satt han på huk efter segern och både skrattade och grät.

Men varken han eller laget lyckades följa upp framgångarna under säsongen 2015-16.

– Det var som en rullgardin drogs ned, jag vet i fasen vad som hände. Jag kämpade både med energin och med motivationen, berättar backen David och kastar en gentil blick mot AIK-Henke.

AIK-Henke tänkte mer M.Bo än på matcherna.

– Han var inte med på matcherna inomhus, inte en enda. Han hade superbra påverkan på mig och sen han flyttat har jag tänkt mycket på honom. Jag försökte hålla fanan högt, både för mig själv och laget. Jag är nog en sådan person som bryr mig mer om personerna runtomkring mig än om mig själv.

M.Bos försvinnande, även om inhopp kommer göras under säsongen, känns idag bättre men inte helt bra, det tog honom hårt.

– Jag var så glad när skrivbordsseriesegern blev klar och han skickade det där sms:et, det betydde så mycket.

Efter nyår blev det inte många mål gjorda för varken AIK-Henke eller Kommunen och man slutade på den nedre halvan av tabellen, ett fiasko.

Damir får frågan om det fanns någon tvekan inför den här säsongen. Han funderar någon sekund innan han svarar.

– Nej, det finns ingen tvekan längre. Jag ställde kanske lite höga krav på mig själv tidigare. Nu tycker jag att det är jäkligt roligt igen.

Kommunen sopade banan med Ulven i första mötet, 3-0 blev det då. Men förlusten mot ärkerivalen med 4-2 i februari i år, är inget han vill tala högt om

– Det var en parentes, säger Damir och man hör på den korta tonen att han inte vill prata mer om just den matchen.

Hallminho är 29 år och gör sin sextonde säsong i Kommunen, han och Sebban (back) är de enda som varit med hela vägen fram till idag.

– Jag har alltid drömt om att ta guld. Det siktar jag på i Kristineberg 2016, förhoppningsvis kommer vi vinna, vi torskade i premiären när vi tog guld, så jag är lugn inför ikväll, säger Kommunens lagkapten med ett snett men väldigt varmt leende.

Kalmar Kommun är det lag som vunnit en korpserie med absolut svagast målskillnad någonsin, 21-19 slutade det på, något som varit en stor snackis i den regionala korpvärlden.

- 21-19 kommer alltid vara ett magiskt nummer för mig, vi bytte precis portkod i huset och på mitt förslag så har vi numera 2119 som kod istället för 2484 som vi hade förut, berättar David stolt.

– Det David har gjort är inte helt riskfritt och han lär få problem nu när han avslöjar sin portkod på det här sättet, inflikar Davids kompis Läkan.

I dag arbetar inte längre Damirs kompis Nenad på Schindlers Hiss och han kommer vara saknad av många på Kommunens matcher.

– Han är nöjd och glad med att jobba någon annanstans och jag har väl haft det lite väl lyxigt som har haft någon som servar mig när jag kommer hem och någon som alltid är hemma. Jag har börjat leva ett lite mer Svensson-liv nu även om det är långt ifrån Svensson, berättar Damir om vännen.

Den här säsongen har Damir satsat på kvalitet och i stället dragit ned på några träningspass.

– Jag har gått upp i vikt igen.

Inför säsongspremiären ikväll är det som vanligt. Kommunen spelare vet inte hur de ligger till innan de är nere i planen.

– Det är en speciell typ av fotboll. Vi testar att värma upp, passa lite, kolla vinklar och allt sånt. Men det är ungefär som vanligt. Lite nervöst men väldigt roligt, säger mittfältsesset Esko.

Lagkompisarna är samma som förra säsongen, det är bara några ur det mycket uppskattade Brommagänget som tagit sin årliga vinterpaus men nu åter är tillbaka.

– Vi är ett väldigt starkt lag. Det finns spelare fulla av energi och andra med erfarenhet, det tror jag är klockrent, säger Fille Dalarn och bjuder på ett generöst leende.

Som seriesegrare tror Fille på Ortens Favoriter som nu gör en stark comeback efter att ha saknats förra året.

– Ska bli kul å möta dem, men jag har ingen aning om ifall de är bättre än sist eller inte. Vi i Kommunen har som vanligt rimliga mål och är allmänt obrydda, första matchen är redan ikväll, förklarar Fille.

Som årets spelare sätter Fille kompisen Oscar O som han hoppas kommer göra bra ifrån sig.

– Jag var med och vann guld ifjol, det var en teknisk seger och det gillar jag egentligen inte. Men det är stort att vinna, alltid extra stort, säger Oscar via sms.

Matcherna är få, det handlar om runt 14 stycken per säsong, och marginalerna är, precis som i så många andra sporter, små.

– Man är i superform men så drar man på sig en miss när inlägget kommer från kanten och jag rusar fram, pang, så är en av chanserna borta, säger fjolsäsongsdebutanten Martin F.

Den numera rutinerade och ofrivillige högeryttern Mål-Pål gick nyligen ut med att han tycker att Kommunen ska satsa på att få fram fler talanger från Höglandet i Bromma.

– Det är på tiden. Jag är uppvuxen uppe på Höglandet, där vi har en grusplan som är inburad så att säga. Men vi har spelat och tränat där jättemycket ändå, jag tror att det är viktigt att träna jättemycket. I Sverige har det blivit så att man säger att det är lite si å så med vissa saker, men det ska man inte alltid hålla på med. Inte generellt. Men jag tycker att det är superviktigt att ge signalen att det inte är farligt. Man ska inte kasta sig ut utan kontroll utan man ska börja i olika steg. Det är nästan så jag själv funderar på att börja med fart, jag börjar bli sugen...

Någon speciell taktik, i stil med den mytomspunna ”parkerade bussen”, verkar inte vara aktuellt för årets säsong. Sebbe förklarar:

– Man har inte tid men något annat än fullt ös. Det är i så fall om man ska ha taktiken att psyka någon vid start, men det har man inte heller tid med. Nu ska vi upp till planen och spela, det ska bli underbart.

/Bloggredaktionen

Inga kommentarer: