fredag 25 november 2011

Imorgon börjar allvaret: "Jag vågade inte bada utan T-shirt"

”Det brukar gå bra mot våra gamla fiender – och det ska bli ett r i k t i g t roligt återseende med publiken i Brommahallen.” Kalmar Kommuns Martin boll har många anledningar till att se fram emot morgondagens möte med FC Söderport.

För det första är formen i Kommuntröjan bättre än någon gång under förra säsongen på gruset.

– Jens Jonasson (Kommunens lagledare) har gett mig förtroende, vilket har märkts på spelet direkt, säger Martin boll, som varit ute och joggat runt Lillsjön i Bromma, innan han för några veckor sedan fick influensa.

– Men nu är jag helt återställd.

För det andra brukar Erik Wetterskog spela bra mot Söderport.

– Det har genomgående varit så under åren. Man får en extra kick.

Ett bra bevis: Wetter släppte bara in ett mål i den legendariska 3-1-segern 2010 där han, mot alla odds, höll riktigt tätt trots att han var väldigt trött.

– ”Portis” hade ju gjort 3–0 efter 2.34 om det inte varit för mig, men vi k a n spela bra korpfotboll – brukar komma i gång under andra halvlek och vara riktigt bra i slutet av den, menar Wetter.

För det tredje är AIK-Henke tillbaka med besked i Kommunens trupp. Men han är nervös inför trycket i hallen, när det är mycket folk på tunnelbanan och vid Brommaplan i synnerhet.

– Förutom när jag åker till jobbet brukar det vara dåligt med folk på allmänna platser. Det kommer bli väldigt speciellt för mig att komma tillbaka till Brommaplan.

Men du har fått en diagnos, eller hur?

- Ja, jag fick besvara niohundra frågor. Och sen fick jag sitta framför en dator i tjugo minuter. På skärmen vandrade röda och blå cirklar och fyrkanter. När det kom två likadana i rad skulle man trycka, det mätte koncentrationsförmågan. Samtidigt mättes det hur mycket jag rörde mig under tiden jag satt där. 86 meter blev det. Och 27 meter när jag tagit medicinen och inga missade tryck. Man går ner i varv av den och blir klar i huvudet. Lugn och fin. Man får bort fobierna man har.

Vilka fobier?

- Jag har ju torgskräck ibland. Jag kan tycka att stora folk­samlingar är jobbigt. Förut byggde jag upp en skräck jag inte kunde hantera. Var jag på en brottarmatta var jag trygg även om folk tittade, men jag gick ­aldrig med bar överkropp på stranden. I tjugo år av mitt liv badade jag i t-shirt. Jag var ­jävligt nojig. Nu går det bra igen.

Och så hoppas han att få silvermedaljen för andraplatsen i förra säsongens grusserie.

– Ja, jag och ”Tuben” vill väldigt gärna ha den där medaljen, säger AIK-Henke.

Många skulle utkräva revansch efter en petning – men inte gemytlige Filip Dalharn.

– Nej, jag känner inget sånt agg mot AIK-Henke.Visst, han bytte aldrig i sista matchen men jag håller med om att jag gjorde en dålig säsong. Då måste man acceptera att bli petad.

Nu kommer det säkerligen att kunna smälla på i Bromma ändå.

– Ja, jag har faktiskt fått in några riktigt vältimade ”proppar” hittills i höst, så Söderport-spelarna kan inte borra ner huvudet i marken alltför länge, skrattar tiam.

Söderport spelar enligt samma modell som StepStone.se; två torpeder längst fram, två halvbackar och en målvakt.

I Kommunen ser det annorlunda ut

– Jag och en annan kille har spelat halvbackar i samma enhet. Vi har turats om att gå på offensiven, det har stämt bra, förklarar David G.

”en annan kille” är store centern Andreas Kazantzidis, som var målproduktiv i korpturneringen härom helgen speciellt i andra matchen, då gjorda han sitt och Kommunens enda mål. Det har varit tungt på den fronten i Kommunen; förra säsongens skyttekung gjorde bara fem mål, medan Sebbe producerade en del målgivande passningar.

– Han är en slow starter, men har varit v ä l d i g t pigg på de senaste träningarna har jag hört. Mycket talar för att han gör första målpasset mot Söderport, tror Danielsson som lämnade klubben i somras.

Yannick Hallmer som också lämnat laget har givetvis bidragit med råd om vilka Söderportspelare man ska pressa var och hur, men har också en generell taktik klar för sig.

– Jag tror att Söderport kan få mest problem om vi sätter hög press på deras backar, låser fast dom i vår offensiva zon. Men först måste vi försöka klara av stormen som garanterat kommer de första tio minuterna.

Nya backen Kalle levererar avslutningsvis ett högst konkret stalltips:

– Jag tippar 4–4 och att ”Kazantzidis” sätter kvitteringen på straff. Han brukar alltid sätta dom innanför målramen, säger Kalle.

Inga kommentarer: